Vlastislav Matoušek:
Techniky ústní resonance v etnické hudbě
 

         Ústní resonance/1/, která se v evropské kultivované (vážné, artificiální etc.) hudbě prakticky neužívá, hraje naopak velice důležitou roli v celé řadě hudebních projevů v kategorii etnické hudby/2/, zejména v hudbě tzv. přírodních národů. Jsou to zejména některé hlasové „zpěvní“ projevy „imitující“, související často s magií a napodobováním zvuků přírody, hlasů zvířat etc., „hra“ na mluvící trubice (srov. dále) a hlasové modifikátory, hra na některé trubkové nástroje, hra na ústní hudební luk a na brumli. Zvláštním fenoménem je tzv., bifonický (také harmonický) zpěv.

Hlasové projevy „imitující“

U přírodních národů, lidských společenství žijících na předliterárním stupni vývoje, se lze setkat s vokálními projevy, které se zpěvu v našem slova smyslu, ve kterém hrají klíčovou roli kultivované tóny konkrétních výšek, příliš nepodobají. Naopak, jejich „zpěv“ běžně zahrnuje i všemožné další zvuky, které lze jen z hrdla vyloudit, ty pak často napodobují hlasy zvířat, slouží k odhánění zlých duchů, či jako hádanky etc. Při tom se zpravidla také využívá rezonance ústní dutiny.

            Jako příklad mohou sloužit třeba tzv. vokální hry Inuitů-Eskymáků.

            1. CD Canada – Jeux vocaux des Inuit, Ocora C 559071, Paris 1989, č. 24, 1:01,       Qattipaartuk, „vyprávěcí“ hry Netsilik Inuit, Gjoja Haven, Canada.

Mluvící trubice a hlasové modifikátory

         Mluvící trubice (speaking tube, voice modifier, voice mask etc.) – bývá trubice z duté větve, bambusu, zvířecích rohů etc., v délce cca 50 až 200 cm, zpravidla o průměru od 3 do 10 cm, používaná pro zkreslení a modifikování hlasových projevů (tedy nikoliv k troubení!), zpravidla s použitím ústní resonance. Zřejmě se jedná o předchůdce aerofonů (nástrojů „vzduchozvučných“), z nich pak nástrojů trubkových. Nachází se v instrumentáři především těch nejarchaičtějších lidských společenství, žijících na úrovni odpovídající paleolitu.

         U australských Aboridžinců je takovýto typ nástroje doložen v době těsně po příchodu Evropanů, nyní vymizel (Moyle 1985:1,5), používají ho některé indiánské populace v povodí Amazonky (CD2), vyskytoval se odedávna také u středoafrických Pygmejů jako posvátná rituální trubka tore (CD9), někdy též zvaná molimo, či lusomba, …na niž se méně troubí, zato spíše mluví břišním hlasem. (Šebesta/Lvová 1959:305, 306), při iniciacích slouží mluvící trubice dosud např. v povodí řeky Sepik na Papui New Guinei (CD5), ale najdeme ji i v kontextu šamanských praktik některých etnik na Dálném Východě (CD3,4).

K hlasové modifikaci mohou ovšem sloužit i jiné duté předměty, jako mušle na Papui New Guinei, šamanský buben Čukčů na Sibiři etc. (Sachs 1943:27, 1940:47).

To vedlo Curta Sachse k hypotéze, že: „The earliest trumpets were megaphones cut from hollow branches or large canes, into which the player sang.“ (Sachs 1943:23). Novější výzkumy skutečně potvrzují výskyt „mluvící trubice“ především u těch nejarchaičtějších lidských společností.

O primárně spirituální funkci tohoto nástroje svědčí skutečnost, že „mluvící trubice“ jsou vždy posvátné předměty, jen pro iniciované, platí pro ně přísná tabu a po použití se pečlivě ukrývají, nebo zničí(!)

 Příklady:

2. CD Musique instrumentale des Wayana du Litani, Buda Records 92637-2, France, č.12, 1:30, Trubka pehpeu

Indiáni Wayana, z Francouzské Guayany (Surinam), ležící na sever od Amazonie. Ukázka použití trubky jako „hlasového modifikátoru“, tzv. „mluvící trubice“ ke zkreslení hlasu – archetyp hlasového modifikátoru trubkových nástrojů.

3. CD Sakhaline: Musique vocale et instrumentale, Sibérie 6, Nivkh, Ujl´Ta, Buda Rec. 92721-2, France 1996, č. 17, Voice modifier kal´ni, 1:02

Kal´ni - téměř 2 m dlouhá trubice, vyrobena z lodyhy rostliny Apiaceae /Umbelliferae/, Angelica Nisina Buth (v ruštině medvežja dudka – medvědí píšťala)

4. CD Sakhaline, č. 19, Kal´ni voice modifiers. Duo, 0:26,

Kal´ni v duetu.

5. CD Les aborigenes de Papouasie, Musique du Sepik, Playasound PS 65107, France 1992, č. 7, 1:20, Mari-yambunge (Speaking tubes)

Domorodci z povodí řeky Sepik na severozápadě Papui New Guinei. Zde nezastupitelný nástroj při iniciačních rituálech chlapců, evokuje hlasy duchů, přechováván v Haus Tambaran (zvláštní dům v osadě vyhrazený pro iniciované) z dosahu žen etc. Ukázka velice sofistikovaného a působivého, předem „zkomponovaného“ a pečlivě nacvičeného, hudebního útvaru.

Trubkové nástroje

Ústní resonance využívají některé etnické skupiny ve své tradiční hudbě při hře na trubkové nástroje. Přímo instruktivním příkladem jsou australští Aboridžinci.

Podobně jako celou řadu jiných civilizačních a kulturních vymožeností, jakou je např. vrhač oštěpů/3/, si předkové dnešních Australanů přinesli před cca 35000 lety do Austrálie zřejmě také znalost hry na různé bicí nástroje (tlučky, chřestidla, škrabku etc.) a používání „mluvicí trubice“. Svědčí o tom dřívější rozšíření tohoto nástroje zv. ulbura po celém kontinentu a to zejména na jihu, kde se nikdy nepoužívalo k troubení, na rozdíl od ze severu známého charakteristického aerofonu zv. didjeridu/4/, které je již regulérní trubkou (CD 6, 7).

         Didjeridu (didjeridoo, didgeridoo, didžiridú, také yidaki, larwah, kanbi etc.), zvláštní aerofon australských Aboridžinců Severního teritoria. Je to trubice asi 6 až 12 cm v průměru, dlouhá nejčastěji 120 až 180 cm, z uschlé větve eukalyptu (blahovičníku), s vnitřkem vyžraným termity/5/. Užší konec se pomocí včelího vosku, či pryskyřice, upraví do vhodného tvaru a průměru jako nátrubek. Troubí se na něj zejména "pedálový" základní tón, který se rytmizuje a barevně ozvláštňuje zdůrazňováním různých alikvotních tónů pomocí změn objemu ústní dutiny. Základní tón se často střídá s přefuky, zejména s 2. alikvotním tónem - v případě cylindrické trubice o oktávu plus kvintu výše - díky přirozeně kónickému tvaru trubice znějícím nejčastěji jako velká decima. „Troubení“ se obohacuje subvokalizací - "zpěvem" a různými výkřiky do trubice etc. Vždy se hraje technikou tzv. cirkulárního dechu, kdy hráč hraje nepřerušovaně a používá tváře jako vzduchový rezervoár, zatímco se nosem nadechuje.

Didjeridu - ač aerofon - je vlastně jednotónovým sónickým nástrojem rytmickým(!). Nejčastěji doplňuje jednoduchou základní rytmizaci tluček a tleskání komplikovanějšími rytmickými vzorci, které ale vždy probíhají v rámci rytmizace základní a zpravidla dělí její puls na drobnější hodnoty. Slouží samozřejmě také jako prodleva a vytváří zpravidla i intonační oporu (základní tón) pro zpěv.

         K nácviku a tradování virtuosních a mnohdy značně rytmicky náročných doprovodných figur nástroje používají Aboridžinci velice důmyslný způsob, umožňující naprosto přesně se naučit na didjeridu konkrétní doprovod k písni, či sólovou kompozici. K tomu slouží tzv. mouth sounds - "zvuky úst". Jsou to ve skutečném tempu "zpívané" různé slabiky a zvuky napodobující co nejpřesněji skutečnou podobu zamýšleného nástrojového doprovodu. Ty se lze naučit jako "básničku" a potom jednoduše realizovat na nástroji. Jak je slyšet v uvedené ukázce z tracku 12 CD Songs from the Northern Teritory 2, AIATSIS AIAS 2 CD, Australia, lze napodobit jak základní zvuk prodlevy, tak i zdůrazňování alikvotních tónů, naznačit subvokalizaci, neboli "zpívání" do nástroje, dokonce i charakteristické přefuky./6/

Příklady:

 6. CD Australia, UNESCO D 8040, č. 7, Brolga bird clan songs, č.7/1 1:59,

Rose river, East Arnhem land, jazyk Nunggubuyu, klasické využití aerofonu didjeridu v rituální hudbě Aboridžinců. Didjeridu je možno rovněž považovat za archetyp nátrubkových nástrojů. Vzhledem k naprosté jedinečnosti tohoto nástroje a jeho hudebního fenoménu, který se nevyskytuje mimo Austrálii, je velice pravděpodobné, že jde o původní „vynález“ Aboridžinců, objevený a rozvinutý až po příchodu do Austrálie.

7. CD Songs from the Northern Teritory 2, AIATSIS AIAS 2 CD, Australia, č. 12, Mouth sounds,

Jako ukázky užití trubek z jiných kontinentů ještě trubka titilyu Wayanů z Francouzské Guayany v Jižní Americe a kolektivní hra na trubky mai Pygmejů Efe z povodí Konga v Africe:

8. CD Musique instrumentale des Wayana du Litani, Buda Records 92637-2, France, č.11, 1:31, Trubka titilyu.

Titilyu – příčná trubka obecně, rozlišuje se od pehpeu (srov. př. 2 - Mluvicí trubice), která je menší a rychle mizí z praxe. Je často používána v heterofonii s kostěnou flétnou. Ukázka užití trubky již ke skutečnému troubení, může sloužit jako – archetyp nátrubkových nástrojů/7/.

9. CD Chants de l'orée de la foret (Efe), Fonti Musicali, fmd 185, 199O. č.9, Music for the ritual tore, (část) 1:19

Tore /tole/ – rituál uctívání předků a představení zemřelého duchům předků.

Tore reprezentuje i ducha pralesa – podobně jako Molimo, v ukázce hraje 8 různě vyladěných trubek mai svinutých z kůry, buben kuce, kusy bambusu – ukázka sofistikovaného sborového troubení na různě vyladěné trubky.

Hudební luk

         Archetypem všech strunných nástrojů je nepochybně hudební luk/8/. Předcházel všem komplikovanějším typům strunných nástrojů, které dnes patří mezi nejpočetnější nástrojové skupiny. Nacházíme ho zejména v oblastech, kde se luk používal k lovu a jako zbraň, a kde při tom dosud nebyl vytlačen rozvinutějšími (pozdějšími) strunnými nástroji. Takových míst je poměrně málo a tak hudební luk je v různých formách rozšířen pouze v některých lokalitách v Africe, Americe, Oceánii, částech Asie, dříve se nacházel i v částech Evropy (Východní Prusko, Nizozemí, Itálie, Lotyšsko, Litva etc.).

         Pro hudební účely je luk využíván v četných modifikacích a velice různě. Ke hře některé etnické skupiny, např. Pygmejové a Sánové (v poušti Kalahari) v Africe, využívají i svůj lovecký luk. Většinou ale k hudbě slouží luk již záměrně vyrobený jako hudební nástroj, ke střelbě nepoužitelný.

         Dle způsobu rozeznívání struny rozlišujeme luk bicí – tón se generuje poklepáváním šípem, či vhodnou tyčkou, drnkací – rozeznívá se drnkáním prsty, plektrem etc. a třecí – tře se tyčkou, dalším lukem, smyčcem etc., eventuelně i luk „aiolský“ – rozeznívaný prouděním vzduchu při otáčení ve vzduchu, nebo vanoucím větrem.

         Dle techniky rezonance to je pak luk ústní – rezonátorem je ústní dutina, a luk s rezonátorem – jako rezonátor často slouží ozvučnice z kalebasy (tykve), může se ale i přikládat např. na buben, ozvučnicí může být jáma v zemi v případě zemního luku etc. Strunu je možno ještě nejrůznějším způsobem zkracovat, a tak modifikovat výšku tónu, např. pomocí flažoletů dotekem prstů, přikládáním pražce, převázáním etc.

         Hraje se na něj jako na sólový nástroj, s rezonátorem se používá i k doprovodu písní, v některých oblastech je důležitou součástí magie a náboženských rituálů. Bývá užíván k navození stavu meditace, invokaci duchů etc.

         Z hlediska využití ústní resonance je klíčový zejména ústní hudební luk, u kterého nejčastěji poklepem tyčky rozeznívaná struna poblíž jednoho z konců lučiště prochází pootevřenými ústy a tón je záměrně různě modifikován proměnami objemu ústní dutiny, způsobujícími zdůrazňování některých alikvotních tónů.

Příklady:

            10. CD Polyphonies des Pygmées Efe, Fonti Musicali, fmd 185, 1990, č. 5, 1:48

            Pygmejové kmene Effe, kromě příležitostného hraní na lovecký luk, mají už i bou - luk specielně sestrojený k hudebním účelům a jako lovecký naprosto nepoužitelný. Muži na něj hrají při  návratu z lovu, nebo ho užívají pro instrumentální mezihry při epických písních - příbězích, vyprávějících lovecké historky, bajky o zvířatech v pralese etc. Ženami je užíván při truchlení. Bou je poměrně veliký nástroj, cca 2m, ze solidního dřeva se strunou z rafie - palmových vláken. Struna kmitá mezi rty hráče, který modifikuje tón a jeho témbr, změnami objemu ústní dutiny.

            11. CD Mbuti Pygmies of the Ituri Forest, Smithsonian Folkways CD SF 40401, USA 1992, č. 15, 2:27, Mouth bow 

            Ústní luk Pygmejů Mbuti z povodí řeky Ituri v deštném pralese střední Afriky, podobný nástroji z předchozí ukázky. Konec luku se přidržuje těsně před ústy, která slouží jako rezonátor. Šíp pak slouží k rozeznívání struny pomocí rytmického poklepávání na strunu.

            12. CD Polyphonies des Pygmées Efe, Fonti Musicali, fmd 185, 1990, č. 7 , cca 3:00-6:00, Elima. (2:30)

            Ukázka z dívčích iniciací Ima Pygmejů kmene Efe, za doprovodu dvou strunného luku kitingbi a rezonující chýše/9/. Kitingbi je už příkladem určitého přechodu k mnohem akusticky znělejšímu hudebnímu luku s rezonátorem.

            13. LP Music of the Hamar, South Ethiopie, Museum Collection No 6, West Berlin, č. 1, 3:09, Tingle apho

            Zvláštní druh ústního hudebního luku se podařilo zachytit na nahrávce z Jižní Etiopie - nazývá se Tingle apho - jazyk tingle u kmene Hamar. Je to případ hudebního luku se 3 pruty a 3 strunami, hráč drží jeden konec luku před ústy, drnká na struny prsty (zárodečná forma harfy!) a opět moduluje tón změnami objemu ústní dutiny. Nástroj je vyroben z větve o něco delší než paže, se 3 odnožemi. Každá napíná jednu ze 3 strun. Kůra je odstraněna, a konec vyhlazen, aby bylo lze dobře přikládat k ústům (struna upevněna do zářezu). Takovýto nástroj – trojitý hudební luk - je velká rarita. Hrají na něj většinou mladí chlapci, a vlastně na něj nelze hrát pro nikoho jiného než pro sebe. Chlapci si šeptají pro sebe v jazyce tingle.

            14. LP Jižní Amerika, Supraphon 104741-1712 G, 1988, str.2, č. 18, 2:47, Birimbao, kmen  Matacos, Argentina

            Ukázky nástrojové hry, též třecí techniky! Do Jižní Ameriky přišel hudební luk s největší pravděpodobností až po konquistě, spolu s černými Afričany, a zřejmě se rozšířil i mezi Indiány/10/. Hudební luk Birimbao (kmen  Matacos, Argentina), původně pravděpodobně z Angoly, je známý dnes zejména díky afrokubánským hudebním projevům. Poměrně často se s ním lze setkat mezi perkusemi karibské oblasti, je dokonce vyráběn průmyslově z plastů a laminátu etc.

            15. CD Solomon Islands..., Auvidis, UNESCO D 8027, France 1990, č. 11, 0:38, Kwadili

             V Oceánii se často setkáváme s variantou strunného nástroje, včetně monochordu a hudebního luku, kde struna je přímo vyštípnuta z bambusového korpusu a pouze podložena dvěma kobylkami. Blízkou variantou je hudební luk kwadili, používaný například kmenem Baegu, na ostrově Malaita v Šalamounově souostroví. Je tvořen bambusovou trubicí, otevřenou z obou stran, která slouží jako korpus. Na ní jsou nataženy 2 struny z rostlinných vláken. Někdy jsou pod ně vloženy 2 kobylky (není-li bambus flexibilní). Na nahrávce hraje žena Rokona (kmen Baegu, sev. část ostr. Malaita). Kwadili je ženský nástroj, drží se v levé ruce, struny se vloží mezi rty a drnká se plektrem, 2 struny jsou naladěny v unisonu. Hráčka stlačuje občas struny levým palcem a zkracuje tak znějící délku, obohacuje základní 2 tóny. Harmonické tony jsou zesilovány ústní dutinou.

Brumle

         Hudebním nástrojem přímo založeným na ústní rezonanci, je brumle. Nazývá se též grumle, slovensky drumbla, angl. jew´s (eventuelně jewish) harp, nebo-li „židovská harfa“, něm. maultrommel, doslova ústní buben, francouzsky guimbarde, etc, a lze se setkat ještě se spoustou dalších názvů, vždy dle jazyka příslušného etnika. Nástroj má mnoho různých podob, základní princip ale vždy stejný: lamela-pružný jazýček, vyřezaný, či upevněný v rámu, uzpůsobeném tak, aby se dal vložit do úst a přitisknout na porozevřené přední zuby. Lamela se brnkáním volné ruky rozeznívá, ústní dutina slouží jako rezonátor k zesílení zvuku a k zdůrazňování harmonických-alikvotních tónů. Zvuk se často ještě dále rytmizuje a ozvláštňuje přidechováním.

         Původ brumle není znám. Nacházíme ji též u řady přírodních národů, dokonce žijících na úrovni lovců a sběračů (Ainové, Eskymáci). Technikou hry zřejmě souvisí s hudebním lukem, či s ústní trubicovou citerou (např. na Filipinách), se kterými se často vyskytuje souběžně. To vše tedy svědčí pro možný původ v mladší době kamenné (cca – 10 000 let?) v souvislosti s hrou na hudební luk.

         V Českých zemích se objevuje někdy ve středověku. Krásný příklad je třeba v Orbis sensualium picktus J.A. Komenského na str. 100: „Nádoby muzycke sou, kterež hlas vydavaji: Najprve, když se tlačy aneb biji - jako cymbal (1) paličkou,… brumle (4) k ústům přiložená prstem…“ /11/. V Evropě (tak jako již u Komenského) má podobu kovového rámu tvaru podkovy, do kterého je zatemována kovová lamela (tzv. heteroglotní brumle – lamela z jiného materiálu, než korpus). Pro přehlednost jsou ukázky seřazeny podle jednotlivých kontinentů a uvádím jen vybrané příklady, obzvlášť typické.

Příklady:

Eurasie

Slovensko

            Na Slovensku se hra na brumli udržela v lidové hudbě v nepřerušené tradici dodnes.

            16. LP Východná 77, Opus 91 17 0746, 1978, č. 1/1, Povedzže mi..., 0:50 (Drumbla T. Kobliček)

            17. LP Východná 77, Opus 91 17 0746, 1978, č. 1/2, Hojže, bača, 0:41 (Drumbla T. Kobliček)

            18. EP(MD č. 13) Ladislav Leng: Slovenské ludové nástroje, SAV Bratislava 1967 (příloha ke knize) MD č. 13 - drumbla, 0:23

Polsko

            19. CD Pologne, Instruments populaire, Ocora  C 600001, Paris 1996, č. 3, Shepherd´s tune from Silesian Beskid Mountains, Jósef Broda: lilac leaf, Joszko Broda: Jew´s harp, 1:41

            Brumle se rozšířila v Evropě velice pravděpodobně v důsledku tatarských invazí a počínajících styků s dálným Východem, kde je opravdu téměř všudypřítomným nástrojem, souvisejícím zde také se zvláštním typem bifonického zpěvu khomij etc.

Mongolsko

            Tömör xuur – kovová brumle heteroglotní (jak ji známe z Evropy) různých druhů, používá se občas jako sólový nástroj, většinou k doprovodu magtaal - nábožens písně. Vyskytuje se tu ale i idioglotní forma, kde je jazýček vyřezán přímo z materiálu korpusu. Tím je zpravidla plochá destička pružného materiálu, např. dřeva, bambusu, kosti etc.

            Xulsanxuurbrumle z bambusu, rozeznívá se kouskem k jazýčku upevněné struny, používá se často k doprovodu bogino duu - populárních melodií.

            20. CD Jargalant Altai, PAN Rec. PAN 2050CD, Leiden 1996, č. 11, Xümüün törölxtön (Humankind), 0:41 (kov Tömör xuur – kovová brumle)

            21. č. 12, Zadgai Tsagaan, (jméno hory), 0:33 - 11,12 na xulsan xuur (bambusovou brumli), obojí populární melodie bogino duu

            22. č. 13, Bogd xairxany ayalguu (B x melody), 1:51, - kovová brumle (tömör xuur), improv na známou lid melodii (jméno hory)

            23. č. 14, Tömör xuur solo – kov., 1:05,

Tuva

            Brumle se zde nazývá khomus – zřejmá etymologická souvislost s bifonickým zpěvem khomij (srov. dále).

            24. MD Huun-Hurtu live, Anežský klášter 1998, č. 12 Khomus, 4:12

            25. CD Musiques Traditionnelles d´Asie Centrale, Chant harmoniques Touvas, Silex Y225222, č. 18, Chanson Tatar, 2:17 (Chomus – brumle, kov., tvar podkovy)

            26. CD Tuvinian Singers and Musicians, WDR World Network 55.838, France 1995, č. 3, Chomushgu Ayalgalar, 3:21, kombinace s bifonic. zpěvem!

            27. CD Tuvinian Singers and Musicians, WDR World Network 55.838, France 1995, č.7, Chomus and Chöömej, 3:44 (další!)

            28. CD Tuvinian Singers and Musicians, WDR World Network 55.838, France 1995č.13, Chomushgu Ayalgalar, 2:31

            29. CD Huun-huur-tu, The Orphan´s Lament, JARO Meiden GmbH JARO 4204-2, Germany 1997, č. 15, Khomuz Medley, 4:47

            30. CD Huun-huur-tu, If I´d Been Born an Eagle, Shanachie Entertainment Corp., SHANACHIE 64080, Holland 1997, č. 12, Dönen-Shilgi, 3:14 (uk použ. v doprovodu písně)

Jihovýchodní Asie

Indonézie - Bali

            31. CD BALI Folk Music, Auvidis UNESCO D 8003, France 1988, č. 3, Genggong, Jew´s harps ensemble, 4:17 Tabuh tely a Kodok

            Tabuh tely  - kvákání žab! 9 bambusových brumlí /genggong/, flétna suling, 2 bambusové nástroje guntang (udržují ostinato), buben kendang a pár činelů, hrají stejnou strukturu jako nástroje v gamelanu.

            32. 2CD Anthologie des musiques de Bali 1, BUDA Rec. 92600-2, France.

            Genggong - balinezská brumle, bambus, rozez. strunou, vyladěny na 4 tón. gamelan (s anklungy)

            33. 2CD Anthologie des musiques de Bali 1, BUDA Rec. 92600-2, France, II/4. Tabuh telu, 6:10

            34. 2CD Anthologie des musiques de Bali 1, BUDA Rec. 92600-2, France, II/5. Sekar Sungsang, 4:07

            35. 2CD Anthologie des musiques de Bali 1, BUDA Rec. 92600-2, France, II/6. Tunjang, 3:10

Filipiny

            Aruding - brumle - zde vyřezaná vždy z jediné štěpiny bambusu, rozeznívá se po přiložení na zuby drnkáním prstu (bez struny, jak to najdeme např. u Ainů.). Skladbičky často napodobují, či zobrazují charakteristické zvuky přírody.

            36 CD PHILLIPINES, music des hautes-terres Palawan, Le chant du monde LDX 274865, C.N.R.S. Collection Musee de l´homme, France 1992, č. 9, 3:45 Pieces for Jew´s arp aruding

            37, 9.1. Tanguk - ptáček "oriole" (Oriolus xanthonotus), jeho hlas je špatným znamením.

            38, 9.2. Tření vinné révy binsag, pohybuje se ve větru a tře se o kmen, který ovíjí.

            39, 9.3. Linggawung - The weevil of the palm tree, Brouk žije v dutých prostorách palmy, děti ho sbírají a upražený je jim pochoutkou. Zvuk krovek za letu je napodobován nástrojem.

            40, 9.4. Ambahawan - Holub s kovovými křídly, nástroj napodobuje zmíněného ptáka (Columba vitiensis)

            41, 9.5. Lumalibang - Červenohlavý pískající ptáček (Macronus ptilosus, má "lidský" původ, jeho hlas je špatným znamením).       

            42, 9.6. Alupjan - stonožka, kouše kusadly a zároveň i dává žihadlo ocasem, skladba prý velmi sugestivně naznačuje oba typy útoku.

            43, 9.7. Tali tali tiluwaran - nářek padajícího stromu. Tradice praví, že jeden z předků slyšel padající strom tagas volat tali-tali, to pak přetransformoval ve skladbu pro brumli.

Ainové (Japonsko)

            44-47. LP Ainu, NHK VDL-193B  (MD Ainu 3, č. ?), Japan, str. 20, č. 9-12 (instrumental music)

            Mukkuri (Mukkuru), z bambusu chishimazasa (Kurile Island bamboo), nemagaridake - "bent root bamboo", rozeznívá se strunou, existuje i kane mukkuri - kovová, na mukkuri hrají hlavně ženy, hra popisuje-zobrazuje zvuky přírody, hlasy a pohyby zvířat, je to i nástroj námluv, také doprovází tance.

            44, 21. 0:51

            45, 22. 0:11

            46, 23. 0:43

            47, 24. 0:49

Amerika

Eskymáci-Inuit

            48. CD Canada, UNESCO D 8032, č. 21, Instrumental pieces, 0:59, quanirvaluutik,        Zde se brumle nazývá quanirvaluutik a je podobného typu jako mukkuri Ainů.

         Dnes je už možno si brumli snadno zakoupit v každé lepší prodejně hudebních nástrojů a každý si na ni může zkoušet hrát. To by byl už podle Komenského ten vůbec nejlepší způsob, jak se s takovýmto zajímavým nástrojem doopravdy seznámit. Vřele doporučuji.

Bifonický zpěv - khomij

         Techniku ústní resonance využívá velice zajímavě tzv. bifonický zpěv (diphonique, harmonic, aliquod, throat etc. chant) – zvláštní hlasová technika umožňující zesílit některé alikvotní tóny nad zpívaným tónem natolik, že se ozývá z jednoho hrdla reálný dvojhlas, eventuálně vícehlas (někdy také zároveň potlačuje znění základního tónu). Tato technika je rozšířena zejména v Mongolsku, blízkých státech bývalého Sovětského svazu jako Tuva, Altaj etc. a také v Tibetu. Nazývá se nejčastěji khomij, chomei etc. a souvisela původně zřejmě se šamanistickými praktikami. Tato zpěvní technika využívá ústní dutiny pro rezonanci podobným způsobem, jako je tomu při hře na ústní hudební luk a brumli. Zejména brumle, zvaná ve zmíněné oblasti nejčastěji khomus(!) poukazuje i etymologicky na evidentní souvislost s bifonickým zpěvem.

Příklady:

49. CD Mongolian Songs, King Records KICC 5133, Tokyo 1988, č. 1, 0:54

Ukázka bifonického zpěvu khoomij mongolských pastevců pěti typů, podle místa rezonance - nasální, orální, hlasivkový, hrudní a krční.

50. CD Mongolian Folk Music, Hungarton HCD 18013-14, Budapest 1990, č. 15, 1:40, Ho-mi

Ukázka použití khomij, údajně v podání mongolského pastevce, jemuž bylo v době nahrávky 23 let.

51. CD Tantric Harmonics, Oreade Music, Holland 94, ORB 2934, č. 2, Kalarupa, 1:00 - 2:22 (1:22)

Podobně, ale často v kolektivním, sborovém obsazení se tento způsob zpěvu praktikuje i v rituálním zpěvu tibetského buddhismu, zde pro srovnání zpěv mnichů Tantrické university Gyume.

52. CD Musiques Traditionnelles d`Asie Centrale, SILEX mosaique Y 225222, France 1995, č. 3, 2:16, Kargyra

Technika bifonického zpěvu se také často nazývá krční zpěv (throat singing), snad proto, že používá zvýšeného napětí hlasivek a krční resonance. Tato krční resonance s extrémně nízkým prodlevovým (základním) tónem, se ve střední Sibiři nazývá nejčastěji kargyra.

53. CD Musiques Traditionnelles d`Asie Centrale, SILEX mosaique Y 225222, France 1995, č. 5, 1:53, Kargyra

54. CD MT, č. 6, 5:12, Sygyt, kargyra, khoomij

Dalším základním typem krčního zpěvu je sygyt, který má naopak velice vysoký základní tón a ostré alikvoty, zní jako vysoká píšťalka. V této ukázce je slyšet kombinaci tří druhů bifonického zpěvu: nejprve sygyt, pak kargyra a khoomij, a to za doprovodu tuvinské lidové dvoustrunné loutny tyanzi.

Krční zpěv provozují výhradně muži, kteří se musí prý "s darem pro něj narodit" a od mládí pak svoji schopnost rozvíjejí. Říká se také, že delší užívání  této techniky může poškozovat zdraví, ale je doloženo i terapeutické užívání k léčení některých chorob a usnadnění porodu. Ženám prý hrozí neplodnost a nebezpečí, že jim zůstanou grimasy, které nutně provází napětí hlasivek, a tak tento zpěv tradičně nepraktikují.

55. CD Musiques Traditionnelles d`Asie Centrale, SILEX mosaique Y 225222, France 1995, č. 19, 3:42

Sygyt a kargyra, opět s doprovodem dvoustrunné loutny tyanzi.

56.CD Musiques Traditionnelles d`Asie Centrale, SILEX mosaique Y 225222, France 1995, č. 20, 1:29

Ukázka tuvinského "volného stylu" uzlyau.

57. CD Musiques Traditionnelles d`Asie Centrale, SILEX mosaique Y 225222, France 1995, č. 21, 1:38

Další píseň s použitím bifonického zpěvu sygyt.

58. CD Mongolian Songs, King Records KICC 5133, Tokyo 1988, č. 5, 3:11      

Po syrovém folklóru ještě pro srovnání milostnou píseň v poněkud akademické podobě, za doprovodu klasického mongolského nástroje citery yoochin (na způsob arabské citery canún, která byla patrně jeho předlohou). Je to jakási analogie blízká středoevropskému folklóru v podání souborů jako je BROLN, nebo LÚČNICA.

59. CD Harmonic Meetings, David Hykes and Harmonic Choir, Celestial Harmonics 1986, 14013-2, č. 3, Kyrie Opening, ca 3:00 až 5:20 (do konce)

Takováto zpěvní technika s využitím ústní resonance není nutně omezena na její folklorní podoby známé z Mongolska a okolí. Takto např. zpívá David Hykes, Američan žijící ve Francii, který se této technice a jejímu zdokonalování věnuje již řadu let. V ukázce lze posoudit, jak zajímavě se dá zvládat a dále rozvíjet bifonický (také harmonický) zpěv v úplně jiném kulturním kontextu.

__________________________________________________________

Poznámky:

/1/ Ústní resonance – technika, kterou se hlas, či zvuk hudebního nástroje témbrově modifikuje pomocí změn objemu a tvaru ústní dutiny, zpravidla k hudebním účelům.

/2/ Etnická hudba - termín, podle mého názoru, nejvýstižněji označující souhrn hudebních projevů (a jevů s těmito souvisejících) spadajících, jakožto předmět zkoumání, do oblasti zájmu hudebně-vědní disciplíny zv. etnomusikologie. K preferenci právě tohoto termínu mne vedla zejména etymologická souvislost etnomusikologie a etnické hudby, coby vědní disciplíny a jejího předmětu. Termín také není zatížen jinými významy, jako např. primitivní hudba, exotická hudba etc., navíc je dostatečně obecný a zahrnuje celý předmět etnomusikologie, na rozdíl od četných jiných, které jsou v tomto smyslu v literatuře uváděny: např. mimoevropská hudba nezahrnuje evropský folklór, termín primitivní hudba nemůže dost dobře sloužit k označení kultivované hudby vysokých kultur etc.

/3/ Vrhač oštěpů – technický vynález typický pro fázi pozdního paleolitu (charakteristickou lovem „velkých zvířat“, jako mamut, prakůň, zubr etc.) předcházející používaní luku a šípu. Luk se objevuje až po vyhubení „velkých zvířat“ v Eurasii před cca 10000 lety.

V Austrálii se vrhač oštěpů dnes nejčastěji nazývá woomera, je to zpravidla plochý kus dřeva kapkovitého tvaru o délce cca 60 cm, na jednom konci upravený jako rukojeť, na druhém opatřený trnem do kterého se vkládá zahloubení na konci ratiště oštěpu. Ruka držící vrhač přidržuje zároveň oštěp vsazený do trnu. Při vymrštění funguje woomera jako páka a dodává oštěpu mnohem větší energii, než při hodu z ruky. Oštěp může letět dál a dopadnout s větším účinkem.

V Americe byl hojně používán až do rozšíření luku, který nedlouho před příchodem Evropanů přinesli pravděpodobně sebou z Asie Eskymáci (jako poslední migrační vlna osídlení z Asie před cca 2000 až 4000 lety). Vrhač oštěpů se zde nazývá atlatl, z jazyka Aztéků, kteří s ním bojovali ještě proti Cortézovým konquistadorům. Srov. např. nález neporušeného hrobu vládce Mochiků v Sipánu (Peru), kde Walter Alva objevil celý svazek oštěpů do atlatlu a vynesl na světlo, kromě mnoha jiných pokladů, také zlatou podélnou flétnu a zlaté obřadní chřestidlo ve tvaru jehlanu s rukojetí (Alva 1988:510-555). 

Pozdní výskyt luku je v Americe také logickým zdůvodněním naprosté absence strunných nástrojů před Kolumbem. Jeví se tak jako velmi pravděpodobný předpoklad, že zřejmě teprve určitý časový odstup od zdomácnění loveckého luku může vést k vynálezu luku hudebního, který teprve může být archetypem chordofonů. Jejich absence v předkolumbovské Americe je také pádným argumentem proti teorii některých badatelů (např. Montandon 1919), pokládajících hudební luk za vynález předcházející luku loveckému.

/4/ Didjeridu - dnes již všude zdomácnělý název však zřejmě není domorodého původu. Vznikl někdy v první polovině 20. století, patrně ze slabik, které připomíná jeho zvuk. Většina domorodců používá pro nástroj název z vlastního jazyka. V jazyce Wogadj se například jmenuje kanbi, v Arnhemské zemi se nejčastěji nazývá yidaki, na Morningtonově ostrově larwah etc.

/5/ Četné kanálky, termití cestičky kolem vlastní dutiny, způsobují zvláštní rezonanční vlastnosti nástroje, jehož zvukové kvality nelze dosáhnout při použití náhražkového materiálu, např. bambusu. Zvuk reprezentuje často "hlas" totemových, či mýtických předků a bytostí, jakou je např. duhový had - Rainbow Serpent  Yurlungur - spjatý s příchodem monzunu, považovaný za životodárnou moc, symbol růstu, plodnosti etc. v mýtu o sestrách Wawilak (kde sestry tančí magický tanec k zastavení deště za doprovodu svých digging sticks – holí k vyhrabávání kořínků, nejdůležitějšího - nikoliv hudebního - nástroje aboridžinských žen), v smutečních rituálech usnadňuje cestu duše do země mrtvých - Buralko, a tiší smutek pozůstalých etc.

/6/ Sám termín didjeridu vytvořili nejpravděpodobněji Evropané, patrně když slyšeli hráče recitovat slabiky „mouth sounds“, třeba právě di dži ri dú. Uvedený způsob tradování slouží vlastně jako naše notace. Má však navíc výhodu přesné imitace hry v konkrétním tempu, a navíc má v sobě přímo zakódovaný návod, jak hudbu realizovat na nástroji, jakoby spojuje výhody "notace", tabulatury (která zaznamenává hmaty) a "nahrávky", hudbu totiž přímo "slyšíme". I bez nástroje se tak lze dohodnout např. se zpěvákem na konkrétním doprovodu, či předvést tanečníkovi určitou píseň. Ze všeho nejvíc tyto "zvuky úst" připomínají systém bols, slabik, které používají indičtí hudebníci při výuce rytmu a hře na bubny, zejména tabla

/7/ Archetyp hudebního nástroje – nejjednodušší myslitelný vývojový předchůdce-pravzor nástrojové třídy (např. chordofony), skupiny (drnkací), nebo i jednotlivého typu nástroje (loutnové) etc. Příkladem může být ústní hudební luk jakožto archetyp chordofonů, třecí hudební luk, coby archetyp smyčcových nástrojů etc.

/8/ Luk - nejstarší výskyt v mladším paleolitu v Evropě, cca - 10 000. Vynález patrně související s vyhubením velkých zvířat - nutno lovit menší, značně pohyblivé cíle, vetší přesnost, na větší dálku etc. Za nejstarší vyobrazení snad lze pokládat kresbu „Kouzelník s lukem(?)“v jeskyni Les Trois Freres ve Ftrancii.

Je tu zcela nepochybná souvislost hudebního luku s lukem loveckým. Badatelé se zatím nedokázali shodnout, který z nich byl prvotní. Přesvědčivější se zdají být argumenty, dle kterých zvuk uvolněné tětivy, zadrnčení luku bylo teprve impulsem, či inspirací k jeho využití jako hudebního nástroje. Dalším pádným argumentem je také skutečnost, že některé z přírodních národů, které lukem loví používají tento luk bez jakékoliv úpravy také jako hudební nástroj. To je případ jihoafrických Bushmenů a občas i středoafrických Pygmejů. Shodou okolností to jsou právě etnika na úrovni lovců a sběračů, nejarchaičtějšího způsobu obživy, se kterým se dnes lze ještě u lidí setkat.

V mytologii se často objevuje Bůh - lovec i hudebník, např.  Apolon, zadrnčení tětivy jako inspirace k hudbě etc.

Na hudební luk se většinou hraje sólově, výjimečně ansámblově. Hudební luk s více strunami je už přechodem k lukové loutně, harfě, na četných místech Afriky, oblouková harfa v Sumeru doložena již nejméně 5000 let. Lučiště se vyskytuje v délkách od 50 cm až ke 3 m. Průřez kruhový, oválný, půlkruhový, plochý etc., ztenčuje se ke koncům. Hranice mezi hudebním lukem a citerou je leckdy nejasná, zejm u idiochordní varianty.

"Škrábací" (scraped) hudební luk má po straně vruby, jejichž škrábáním (škrabkou...) se rozeznívá - nachází se v Indii, střední a jižní Africe, v jižní Americe.

Další varianty HL se rozeznívají - drnkáním špičkou prstu, plektrem, ťukáním tyčkou, šípem(!), třením tyčky (Kolumbie, Již. Afrika, Loango, Markézy), nebo přídavným lukem. (Patagonia) u Araukánů a Chaků spojen s hlavním lukem.

Aeolský hudební luk - rozeznívaný větrem, či dechem - příkladem je bzučivý (whizzing) luk, malý luk otáčený na struně na způsob Bullroareru - bzučáku (klasifikován jako „volný aerofon") - vyskytuje se sporadicky v západní Africe (Libérie), v Číně,  Indonésii, východní Brazílii.

Idiochordní i heterochordní hudební luky mohou mít jednu i více strun. Strunou hreterochordního hudebního luku může být ratan, rostlinné vlákno, vlasy, drát etc. Může znít jako celek, nebo může být rozdělena na segmenty (obvykle 2) ovázáním smyčkou etc.

/9/ Dívky Pygmejů Efe mají zvláštní repertoár písní zpívaných večer při dívčích iniciačních obřadech Elima, či Ima. Při těchto rituálech mladé dívky pod dohledem starších žen setrvávají i několik měsíců ve zvláštní chýši - dům pro Ima - a učí se vše, co budou potřebovat jako dospělé členky kmene. Písně Elima bývají doprovázené hudebním lukem kitingbi – dvou-strunný hudební luk umístěný na  bubnu, který slouží jako ozvučnice (podobný  nástroj mají též Pygmejové Aka a Baka v Kamerunu, i ve Středoafrické republice, kde na ně rovněž hrají ženy a jmenují se lingbidi  a engbidi. Existence podobných nástrojů i etymologická příbuznost v názvech na tak vzdálených místech, dokládá hudební a kulturní kontinuum mezi různými skupinami Pygmejů, přitom jejich  jazyky jsou již dávno "vypůjčeny" od okolních „velkých“ vesničanů a patří k různým jazykovým skupinám. V ukázce z tohoto repertoáru i samotná Ima - chýše pro dívčí iniciace, se používá jako zvláštní hudební nástroj. Od stropního centrálního trámce visí provaz, který dvě ženy navlhčenýma rukama rytmicky "potahují"jako třecí buben, například náš fanfrnoch, celá chata pak rezonuje a vytváří rytmický puls.

/10/ Znalost lukostřelby se v Americe postupně šířila teprve těsně před příchodem Evropanů, nejpravděpodobnější je hypotéza, že ji při migraci do Ameriky před cca 2000 lety přinesli sebou Eskymáci. Pozdní výskyt luku je v Americe také logickým zdůvodněním naprosté absence strunných nástrojů před Kolumbem. Jeví se tak jako velmi pravděpodobný předpoklad, že zřejmě až určitý časový odstup od zdomácnění loveckého luku může vést k vynálezu luku hudebního, který teprve může být archetypem chordofonů. Jejich absence v předkolumbovské Americe je také pádným argumentem proti teorii některých badatelů (např. Montandon 1919), pokládajících hudební luk za vynález předcházející luku loveckému.

/11/ KOMENSKÝ Jan Amos: Orbis sensualium pictus, Amsterodam 1657, str. 100

„Musica instrumenta sunt, quae edunt vocem: P r i m ó, cum pulsantur – ut cymbalum 1 pistillo, tintinabulum 2 intus globulo ferreo, crepitaculum 3 circumversando, crembalum 4, ori admotum, digito, tympanum 5 et ahenum 6 claviculá 7 ut et sambuca 8 cum organo pastoritio 9 et sistrum (crotalum) 10.

S e c u n d ó, in quibus chordae intenduntur et plectuntur: etc…

Připravy muzýcke. – 1. Nadoby muzycke sou, kterež hlas vydávají:

N e j p r v e, když se tlačy aneb b i j i – jako cymbal 1 paličku, vorloj cymbalovy (břenčadlo) 2 vnitř kuličku železnu, chřestáčka 3 obracanim, brumle 4 k ustum přiložena, prstem, buben 5 a meděnni buben 6 dřevennym pistečkem 7, jako i brnkadlo 8 z slamenjmi houslemi 9 a třiuhelnik 10.

P o t o m, na ktere s t r u n y  natahují a rušejí:“ etc.

Bibliografie:

EDWARDS Jim „Boongar“: All about didjeridus, Boongar Publications, Yorkeys Knob QLD, Australia 1994

GEIST Bohumil: Původ hudby, Supraphon, Praha-Bratislava 1970

MOYLE Alice M.: Aboriginal sounds instruments, Australian institute of Aboriginal Studies, Canberra 1978, Reprinted 1985, Mus BC 1050

PUTMAN John J.: The search for modern humans, in National Geographic vol. 174, No 4, October 1988

SACHS Curt: The History of Musical Instruments, New York 1940

SACHS Curt: The Rise of Music, W.W.Norton &comp.injc., New York 1943

SCHEBESTA Paul: Die Negrito Asiens, Band II, St.Gabriel-Verlag, Wien-Mödling, 1954

ŠEBESTA Pavel, LVOVÁ Sína: Mezi nejmenšími lidmi světa, Mladá fronta, ed. Globus, Praha 1959

TURNBULL Colin M.: The Forest People, Pimlico 1993, ISBN 0-7126-5957-9

www.obertone.org

Diskografie:

CD Burundi - Musiques Traditionnelles, Ocora C 559003, 1988 Paris

CD Ghana, Ancient Ceremonies, Elektra Nonesuch, 7559-72082-2, Germany 1979

CD Harmonic Meetings, David Hykes  and Harmonic Choir, Celestial Harmonics 1986, 14013-2

CD Khomus, Jew´s harp music of Turkic peoples in the Urals, Siberia, and Central Asia, PAN Records PAN 2032CD, Leiden 1995

CD Mbuti Pygmies of the Ituri Reinforest, Smithsonian Folkways CD SF 40401, USA 1992

CD Mongolian Folk Music, Hungarton 1990, HCD 18013-14

CD Mongolian Songs, King Records KICC 5133, Tokyo 1988

CD Musiques Traditionnelles d`Asie Centrale, SILEX mosaique Y 225222, France 1995

CD Polyphonies des Pygmées Efe, Fonti Musicali, fmd 185, 1990

CD Solomon Islands..., Auvidis/UNESCO/ D 8027, 1990 France

CD Tambours du Burundi, Playasound PS 65089, 1992 France

CD Tantric Harmonics, Oreade Music, Holland 94, ORB 2934

CD Witchcraft and Ritual Music - Kenya and Tanzania, Elektra Nonesuch 7559-72066-2, Germany 1975

LP Jižní Amerika, Supraphon 104741-1712 G, 1988

LP Music of  the Hamar, South Ethiopie, Museum Collection No 6, West Berlin

LP Zulu, Swazi and Xhosa, The Koninklijk Museum voor Midden Afrika, No 3, 1975 -


[ Zavřít okno ]